dr hab. Krzysztof Wojcieszek
Numer ORCID
Adres e-mail
Dr hab. Krzysztof A. Wojcieszek prof. Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości (SWWS) jest biologiem molekularnym ( mgr, UŁ), filozofem (mgr, etyka, (UŁ), doktorem filozofii (ATK) i doktorem habilitowanym pedagogiki (UAM). Obecnie kieruje Instytutem Społecznych Podstaw Penitencjarystyki SWWS.
Specjalizuje się w profilaktyce problemów alkoholowych i narkotykowych (zarówno badania, jak i praktyka), a także w antropologicznych aspektach pedagogiki (tematyka osoby i jej relacji) oraz w dydaktyce filozofii. Jest twórcą wielu cenionych i szeroko stosowanych programów profilaktycznych (np. „Noe”, „Korekta”, „Debata”, „Smak życia czyli debata o dopalaczach”, „ARS czyli jak dbać o miłość”, „Dżungla”) z których dwa znajdują się na tzw. liście programów rekomendowanych.
Były prezes Europejskiego Towarzystwa Badań nad Profilaktyką (EUSPR). Autor wielu publikacji naukowych i popularnych (ponad 150) (w tym monografie: „Na początku była rozpacz” (2005), „Człowiek spotyka alkohol”(2010), „Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych”(2013), „Nasze dzieci w dżungli życia…”(2016).
Czynny uczestnik kilkuset konferencji i sympozjów naukowych w Polsce i poza granicami kraju. Szkoleniowiec i ekspert wielu instytucji (Parlament, PARPA, MEN, MON, GIS). Wykładał na kilku uczelniach wyższych (Szkoła im. B. Jańskiego, Pedagogium WSNS, SWPS, UKSW i inne). Odznaczenia: Medal Komisji Edukacji Narodowej, Medal za Zasługi dla Obronności Kraju, Odznaka Honorowa Min. Zdrowia.
Dorobek naukowy
-
Wydawnictwo DiG, Warszawa ; 2021
-
STUDIA PAEDAGOGICA IGNATIANA 2019; 22(3), s. 39-57.
-
PRZEGLĄD WIĘZIENNICTWA POLSKIEGO 2018; 100(3), s. 59-79.
-
REMEDIUM 2019; 8(312), s. 2-5.
-
BIULETYN INTERNETOWY EMCAPP 2019, No. 13, s. 8-21.
-
BIULETYN INTERNETOWY EMCAPP 2019, No. 12, s. 69-78.
-
REMEDIUM 2020; 9(324) , s. 4-6.
-
Czynniki społeczno – kulturowe w profilaktyce szkolnej
Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę"; 2019, s. 37-48. -
Społeczno – kulturowe uwarunkowania skutecznego wspierania zdrowia i profilaktyki szkolnej
Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę"; 2019, s. 90-102. -
Budowanie społeczno – kulturowego wsparcia dla promocji zdrowia i profilaktyki szkolnej
Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę"; 2019, s. 171-176. -
Czy Polska może „wybić się na trzeźwość”? Kompetencje POKOLENIA 1918 i POKOLENIA 2018 w zakresie profilaktyki problemów alkoholowych.
Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce. Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie; 2019, s. 19-34. -
O właściwe podejście do kwestii nowych narkotyków (tzw. dopalaczy)
Współczesny wymiar bezpieczeństwa publicznego kształtowanie bezpiecznych przestrzeni działania profilaktyczne. Warszawa: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości; 2019, s. 140-155. -
Propozycja dla Polski: trzeźwość Studium z zakresu pedagogiki społecznej
Warszawa: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości; 2020. -
Dlaczego Narodowy Program Trzeźwości?
W trosce o wolność. Narodowy Kongres Trzeźwości. Katowice: Fundacja Signum Magnum; 2019, s. 43-63. -
Dobra edukacji w Narodowym Programie Trzeźwości
Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja. Kraków: Uniwersytet Jagielloński; 2019, s. 365-378. -
Konstruktywna rola wsparcia autorów w kształceniu na odległość – konsultacje i hospitacje
Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Warszawa: Wydawnictwo DiG; 2020, s. 225-238. -
Zagadnienie dzielności etycznej jako zagubione sedno wychowania
W poszukiwaniu dobra w perspektywie jednostkowej i społecznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin dr hab. Krystyny Ostrowskiej. Warszawa: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości; 2020, s. 147-158. -
Jaki model filozofowania i jaka metafizyka są najlepsze jako podstawa edukacji w XXI wieku? Starożytne czy nowożytne?
Pedagogiczne aspekty edukacji filozoficznej z uwzględnieniem systemów penitencjarnych. Warszawa: Wydawnictwo DiG; 2020, s. 9-20. -
Ryzyko „mizologii” w nauczaniu filozofii w szkole wyższej: z czego wypływa i jak go uniknąć?
Pedagogiczne aspekty edukacji filozoficznej z uwzględnieniem systemów penitencjarnych. Warszawa: Wydawnictwo DiG; 2020, s. 137-160. -
REMEDIUM 2021; 2(329), s. 8-11.
-
Volume 11, Issue 1 (2021): Journal of Security and Sustainability Issues, s. 395–399
-
Alkoholizm i Narkomania, 2021; 34 (1): s. 51-68
-
Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, Tom 47 Nr 3 (2021) s. 375-397
Dorobek dydaktyczny
I. Programy profilaktyczne dla różnych grup odniesienia – scenariusze, ewaluacja, badania.
-
NOE. Program profilaktyczny dla młodzieży.
Cz. 1, Warszawa: Wyd. PARPA, ss. 116.; 1995 -
Program „Noe”. Co to takiego? „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”,
Miesięcznik Ministerstwa Edukacji Narodowej, vol. 347, nr 2/96, s. 11- 14.; 1996 -
Sonda 21 – profesjonalne aspekty programu profilaktycznego
„Remedium”, nr 6 (40), s. 20-22.; 1996 -
Noe – część I i II, Program profilaktyczny dla młodzieży
PARPA, Warszawa : Wyd. PARPA, ss. 1-136.; 1997 -
Debata. Propozycja scenariusza zajęć profilaktycznych w zakresie problemów alkoholowych dla klas VI-VIII
“Remedium”, nr 3(61). s. 18-24.; 1998 -
Etyczne działania w profilaktyce problemów wynikających z używania substancji psychoaktywnych
s. 95-103, w: A. Andrzejuk (red.), Zagadnienie etyki zawodowej, Warszawa: Oficyna Navo, s.95-103. ‘1998 -
„Korekta”, Program profilaktyczny w dziedzinie problemów alkoholowych, przeznaczony do pracy z młodymi dorosłymi, w tym z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej
Warszawa : MON/Wydawnictwo M.M. Ulmak, s. 35.; 1999 -
Społeczny świat II Elementarza. Prezentacja wyników badań ewaluacyjnych programu profilaktycznego „Drugi Elementarz”,
Warszawa : Wyd. Toret, s. 53-75, 109 – 126, 247 - 255 (strony wskazują poszczególne części według mojego wyłącznego autorstwa).; 2000 -
Rozwój programów profilaktycznych w Polsce
Psychopatologia i Psychoprofilaktyka, s. 435-441.; 2000 -
Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych,
„Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, vol. 1 nr 14, s. 5-15.; 2001 -
Standardy programów profilaktycznych dla młodzieży po inicjacji alkoholowej
Alkohol a zachowania problemowe dzieci i młodzieży. Opinie i badania., Warszawa 2004: Wyd. Edukacyjne PARPA, s. 67-72. -
Program profilaktyczny w dziedzinie problemów alkoholowych, przeznaczony do pracy z młodymi dorosłymi, w tym z żołnierzami zasadniczej służby wojskowej,
„Korekta”. Wydanie II, Warszawa : MON/Wydawnictwo M.M. Ulmak, s. 35.; 2004 -
Program profilaktyczny „Korekta”. Zastosowania i możliwości rozwoju
„Remedium”, nr 3(133), s. 20-21.; 2004 -
Program „Noe” w profilaktyce szkolnej
„Remedium”, nr 2, (132), s. 20-21.; 2004 -
Szlaban. Program profilaktyczny
Warszawa : Wyd. PARPA, ss. 34.; 2005 -
Program profilaktyczny Szlaban, Interwencja wobec sprzedaży alkoholu nieletnim
Wyd. II, Warszawa : Wydawnictwo PARPA, s. 3-35.; 2006 -
Szkoła jako wspólnota, Materiały konferencyjne z ogólnopolskiej konferencji „Wychowywać to kochać i wymagać”
Zeszyty Metodyczne CMPPP nr 2, Warszawa: Wyd. CMPPP, s.24-30.; 2006 -
Smak życia czyli debata o dopalaczach. Program profilaktyki uniwersalnej.
Warszawa : Wyd. Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, ss.56, (recenzowany).; 2010 -
“Bridging the gap” w programach “Debata” i “Korekta”
„Remedium” nr 4 (206), s. 24-25.; 2010 -
Dopalacze – krótka interwencja profilaktyczna w grupie
„Remedium” nr 11 ( 213), s. 1-3.; 2010 -
Wstępna ewaluacja programu ”Smak życia, czyli debata o dopalaczach”
„Remedium” nr 10 (224), s. 1-3.; 2011 -
Krótka interwencja profilaktyczna w grupie – konstruktywne wykorzystanie dysonansu poznawczego w profilaktyce dla grupy podwyższonego ryzyka na przykładzie programu „Korekta”,
„Resocjalizacja Polska” nr 2/2011, s.257-275.; 2011 -
Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych. Pedagogiczne implikacje grupowych interwencji krótkoterminowych
Kraków: Wydawnictwo Rubikon, s.407.; 2013 -
Dlaczego jest konieczna i na czym polega optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych
Problemy i wyzwania współczesnej pedagogiki szkolnej, Warszawa: wyd. Pedagogium, s. 113-137.; 2014 -
ARS czyli jak dbać o miłość.
Podręcznik programu profilaktycznego Warszawa: Wyd. GIS, s. 112.; 2014 -
Brief intervention in the group – the polish experience
Lisbon, 8-9.12.2011, komunikat, EUSPR II Conference, Lisbon 2011. -
“The taste of life debate” – a new approach for legal highs use among students – results of formative evaluation
-
Is alcohol abstinence a good proposal for adolescents? Data from the “Debata” project
III International Conference and Members Meeting EUSPR “Common risk and protective factors, and the prevention of multiple risk behaviours”, 6-7.12.2012, Kraków, organizator: EUSPR.; 2012 -
Evaluation of „Korekta” alkohol prevention program In Young policemen group
Komunikat na konferencji dorocznej EUSPR w Paryżu, listopad 2013. -
The reception of the prevention program ”Taste of life – a debate about designer drugs” In the different groups of pupilsfrom the universal and a high er risk level . Poster.
VII Konferencja EUSPR w Berlinie -
Is the Ability of Implementation the Key Evaluation Criterion? Short or Long Prophylactic Impact on the Universal Level?
Konferencja EUSPR w Gandawie (Belgia). Oral poster.; 2019 -
An attempt to the summative evaluation of the „Debate”
Prevention Program, EUSPR, Gandawa. Poster.; 2019 -
NOE. Program profilaktyczny dla młodzieży.
Cz. 1, Warszawa: Wyd. PARPA, ss. 116.; 1995
II. Modele oddziaływań profilaktycznych – podstawy teoretyczne.
-
Przyczyny problemów alkoholowych młodzieży, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”
Przygotowanie do życia - Wkładka, vol. 346, nr 3/95, s.12-16.; 1995 -
Duchowość w terapii narkomanii
„Remedium”, nr 11(105), s.16-17; 2001 -
Antropologiczne podstawy profilaktyki. Krucjata Wyzwolenia Człowieka w kościelnej i świeckiej działalności trzeźwościowej, Krościenko nad Dunajcem
Wrocław: Wyd. Apis, s. 31-41.; 2002 -
Programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Perspektywy personalistyczne,
Moralne aspekty choroby alkoholowej i profilaktyki, Zakroczym 2003, Wyd. OAT, s. 105-117.; 2003 -
Podstawy profilaktyki wśród dzieci. Krucjata Wyzwolenia Człowieka środowiskiem wychowawczym dla dzieci
Materiały z V Sympozjum KWC, Łódź 11.10.2003, Krościenko – Łódź – Kraków: Wydawnictwo Światło - Życie, s.51-62.; 2003 -
Dzieci jako przedmiot eksploatacji – kontekst edukacyjny, Polska dla Dzieci.
Ogólnopolski Szczyt w Sprawach Dzieci,. Materiały i dokumenty, Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka s. 137-145.; 2003 -
Podmiotowość człowieka w leczeniu uzleżnień od substancji psychoaktywnych
Zjazd Psychiatrów Polskich, Warszawa 2004, Materiały na CD, streszczenie wystąpienia.; 2004 -
Na początku była rozpacz…
Antropologiczne podstawy profilaktyki, Kraków : Wyd. Rubikon, ss. 249.; 2005 -
Między nadzieją a rozpaczą
„Świat Problemów”, nr 9 (152), s.7-9.; 2006 -
Uniwersalne czynniki kulturowe w profilaktyce problemów alkoholowych młodzieży
„Remedium”, nr 9 (163), s. 6-7.; 2006 -
Nadzieja fundamentem wychowania młodzieży do trzeźwości, w: P. Kulbacki (red.), Abstynencja.
Między profilaktyką a terapią, Warszawa : Wyd. Edukacyjne PARPA, s.69-79.; 2006 -
Odmienność celów i środków pedagogiki eklektycznej i personalistycznej
„Kwartalnik Pedagogiczny - Kwartalnik edukacyjny PCEN”, nr 1(48), s. 58-62.; 2007 -
Od wolności do miłości. Od miłości do wolności. Rola relacji osobowych w procesie metanoi
Personalizm wobec problemu uzależnień -
Troska jako istota pracy profilaktycznej
„Trzeźwymi Bądźcie”, nr 2 ( 118), s. 16-19.; 2008 -
Program profilaktyczny Szlaban, Interwencja wobec sprzedaży alkoholu nieletnim
Wyd. II, Warszawa : Wydawnictwo PARPA, s. 3-35.; 2006 -
Teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych, w: M. Jędrzejko (red.) Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i nie chemicznych,
Warszawa – Pułtusk: Fundacja Pedagogium, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Oficyna Wydawnicza ASPRA- JR, s. 77-152.; 2009 -
Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym
Kraków: Wydawnictwo Rubikon, ss. 328.[recenzowana]; 2010 -
Nieznane skutki inicjacji alkoholowej. Uzależnienie jako proces z dodatnim sprzężeniem zwrotnym (tezy wykładu)
XVI Ponadregionalne Mikołowskie Seminarium Trzeźwościowe, Mikołów 2012, Materiały seminaryjne, marzec 2012, s.34-37. -
Obecność jako podstawa terapii uzależnień, [w:] Terapia uzależnień w izolacji więziennej – możliwości i ograniczenia
Wyd. Fundacji Stefana Batorego. s. 65-75.; 2013 -
Rozpacz jako pierwotny czynnik ryzyka używania substancji psychoaktywnych, w: Z. Gaś (red.) Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc,
Lublin : Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press, s.195-212.; 2013 -
Miłość jako najgłębsza ludzka potrzeba: antropologiczne warunki trwałości więzi osobowych, [w:] Gaś Z. (red.), Młodzież w poszukiwaniu szczęścia,
Lublin : Wyd. Naukowe Innovatio Press, s. 57-74.; 2014 -
Nature of desperation
The EMCAPP Journal of Christian Psychology Around the World, nr 1/2012, wydanie internetowe: www.1kserver.com/4edc67760a876/2; 2011 -
Konsultatiwnaja Psychołogija i Psychoterapia (ros.)
nr 3/2011, s. 47-54, (Войчешек Кшиштоф, Отчаяние // Консультативная психология и психотерапия. 2011. №3. – C. 47-54). Również wersja anglojęzyczna: (Voycheshek K.A. Desperation // Counseling Psychology and Psychotherapy. 2011 #3. – P. 47-54). -
Abstynencja jako włąściwy cel profilaktycznych oddziaływań wychowawczych
Nowe wyzwania profilaktyki, Lublin: Wyd. WSEiI, ss. 81-98 -
Cnota trzeźwości: indywidualna czy społeczna?
Rocznik Tomistyczny, wydany w 2019 jako 2018, s. 255 – 270.; 2019 -
Gdy kara więzienia staje się szansą rozwoju – studium przypadku
Przegląd Więziennictwa Polskiego, s. 59-81. Nr 100, III kwartał 2018 (wydano w połowie 2019). -
The Forgotten Defender
s. 113-127, , Psychology and Psychotherapy in the Perspective of Christian Anthropology, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2018. -
Evaluation of „Korekta” alkohol prevention program In Young policemen group
Komunikat na konferencji dorocznej EUSPR w Paryżu, listopad 2013.
III. Profilaktyka z udziałem rodziców
-
Działania profilaktyczne – co się już robi, a co jest jeszcze do zrobienia
Alkohol a polska młodzież. Raport 1994. Warszawa: Wydawnictwo PARPA, s. 30-39. ; 1995 -
Czy to Twój problem? Poradnik dla gminnych animatorów
Warszawa: Wydawnictwo PARPA, ss. 64.; 1996 -
Chrońmy młodość. Kampania profilaktyczna
Warszawa : Wyd. PARPA, ss. 78.; 1997 -
Wygrać życie. Szkolny program profilaktyczny
Kraków: Wyd. Rubikon, str. 1-67.; 2002 -
Profilaktyka uzależnień: cele, zadania i kierunki rozwoju
„Trzeźwymi Bądźcie”, nr 5(85), rok XIV, s. 6-9.; 2002 -
Socjoekologiczny model redukcji przemocy w szkole
“Świat Problemów”, nr 9(176), s. 28-30.; 2007 -
Dostępność jako podstawowy powód używania substancji psychoaktywnych, w: M. Jędrzejko (red.) Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i nie chemicznych
Warszawa – Pułtusk: Fundacja Pedagogium, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Oficyna Wydawnicza ASPRA- JR , rozdz. III, s. 33-76.; 2009 -
Dlaczego dziewczęta piją więcej niż chłopcy?, A. Massalski, K. Wiatr (red.), Zagrożenia wychowawcze XXI wieku
Warszawa : Wyd. Kancelarii Senatu RP, s. 195-200.; 2009 -
Profilaktyka problemów alkoholowych w warunkach profesjonalnej służby wojskowej. W poszukiwaniu rozwiązań.
Warszawa 2010: Departament Wychowania i Promocji Obronności MON, ss. 95.; 2010 -
Czynniki społeczno – kulturowe w profilaktyce szkolnej
Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Wyd. Fundacji „Masz Szansę”: Lublin, s. 37-48.; 2019 -
Społeczno – kulturowe uwarunkowania skutecznego wspierania zdrowia i profilaktyki szkolnej,
Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Wyd. Fundacji „Masz Szansę”: Lublin, s. 97- 126.; 2019 -
Budowanie społeczno – kulturowego wsparcia dla promocji zdrowia i profilaktyki szkolnej.
[w:] Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce Wyd. Fundacji „Masz Szansę”: Lublin, s. 185-190.; 2019 -
Czy Polska może „wybić się na trzeźwość”? Kompetencja Pokolenia 1918 i Pokolenia 2018.
Zbigniew Gaś, Wydawnictwo Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie : Lublin, s. 19-34.; 2019 -
Dlaczego Narodowy Program Trzeźwości?
[w:] W trosce o wolność. Narodowy Kongres Trzeźwości 2017, , Wyd. Fundacji „Signum Magnum” : Katowice, s. 43 – 63.; 2019 -
Dobra edukacji w Narodowym Programie Trzeźwości
s. 365-378 [w:] Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja. Katarzyna Wrońska (red.). Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków; 2019 -
Niepodległość a praca dla trzeźwości. Szkic na 100 – lecie odzyskania niepodległości przez Polskę
Apostoł Trzeźwości Vademecum Apostolstwa Trzeźwości, rocznik 2018, s. 44-52. -
Towards a positive change of habits. National Sobriety Program in Poland
EUSPR Conference, Lisbon 2018. -
Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym
Profilaktycy.pl – the automatized system of assessing prevention needs and recommending preventive activities in Polish schools, EUSPR Conference, Lisbon 2018. -
Sonda 21 Project: forecast, manifestation Or causa of the stabilization trend in the drinking of polish youth
Seminarium Stow. Im. Kettila Bruuna, Kraków 10-12, 04.2019.
Dorobek organizacyjny
-
Europejskie Towarzystwo Badań nad Profilaktyką – EUSPR (założyciel, pierwszy prezes);
-
Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich (członek wspierający, od początku) i czynnie uczestniczę w pracach Europejskiego Ruchu Psychologów, Psychoterapeutów i Antropologów Chrześcijańskich;
-
Zespół ds. Pedagogiki Resocjalizacyjnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN;
-
Polskie Towarzystwo Mariologicznego (członek zwyczajny);
-
Zespół ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych przy Konferencji Episkopatu Polski (kilka kolejnych kadencji, do dziś).
-
Honorowy członek Stowarzyszenia Profilaktycznego Noe.
Pozostałe osiągnięcia
-
Srebrny Medal za Zasługi dla Obronności Kraju (2001,MON).
-
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2001, MEN).
-
Nagroda Naukowa (zbiorowa) Rektora SGH za publikację (2015).
-
Nagroda Ministra Edukacji Narodowej za osiągnięcia zawodowe.
-
Nagroda Rektora Pedagogium za osiągnięcia zawodowe.
-
Dwie nagrody literackie (wyróżnienia) w anonimowych otwartych konkursach ( I Międzynarodowy Konkurs im. Reymonta, poezja; międzynarodowy konkurs Polskiego Radia i Deutsche Rundfunk, proza).